16 Ocak 2017 Pazartesi

Odaklan! Ateşe Değil Nedenine...


Merhabalar,

Geçtiğimiz ay Berilcimcime'nin hastalandığından bahsetmiştim. Yüksek ateşten herkes gibi biz de çok korkuyoruz. Ben de bir yazı derlemeye karar verdim. Yalnız şunu eklemeliyim bu yazı sadece bilgilenme amaçlıdır. Doktorunuza danışmadan harekete geçmeyin.


Öncelikle ateş nedir ile başlayalım...
Ateş derin dokuların ısısıdır. Yükselen ateş vücutta hastalık yapan mikroorganizmaların çoğalmasını engellediği için ve savunma mekanizmasının çalıştığını gösterir.

Nasıl ölçülür?
Alından, kulaktan, koltuk altından, ağızdan ölçülebilir. Fakat  koltuk altından ölçerken koltuk altı nemli olmamalı, ağızdan ölçerken ağız açık uyuyorsa yada soğuk birşeyler yendiyse,  kulaktan ölçerken de kulak kirli ise çıkan sonuçlar yanıltıcı olabilir. Ölçüm olarak psikolojik ve travmatik nedenlerle makattan ölçüm pek önerilmiyor. Ben de bu yöntemi hiç kullanmadım. Bir de Alından infrared teknolojisi kullanılarak hazırlanan ateş ölçerlerle de ölçülebilir. Bu şekilde ölçümlerde ortam sıcaklığının 25 santigrat derece altında olması gerekir. Şunu da eklemek gerekir ki elektronik termometreler 2 yıldan fazla kullanımında yanlış sonuçlar verebiliyor.

Vücut sıcaklığı kaç dereceye kadar normaldir?
Genelde 38 santigrat derecenin üstü ATEŞ olarak kabul edilir. Ölçümler ölçülen tere göre değişim gösterir. Şöyle ki; Koltuk altı;37.3 veya kulaktan 38, ağız 37.5 ve rektal 38 derece ve üstü ateş sayılır.

Ateş olunca yapılması gerekenler?
Ortam ısısnı azaltmalı, fazla kıyafetlerden kurtulmalı, sıvı takviyesi yapılmalı susuz bırakılmamalı El ayak bileklerine ılık pansuman yapılabilir belki ılık bir duş aldırılabilir.  Ateşten çok korkan ben çocuğu sadece ıslatmanın bile ateşini düşürmeye etkisi olduğunu öğrendim ve şahit oldum. Eğer ateş düşüp tekrar yükseliyorsa tabiki doktorumuzun önerisiyle ateş düşürücü (parasetamol ve ibuprofen) verilir. Bir de benim de hep merak ettiğim bir sorunun cevabını da buldum. Ateş düşürü ne zaman etkisini gösterir sorusu. Parasetamol; 45/60 dakika arası başlayıp 3/6 saate kadar etkisi sürebilirmiş.  İbuprofen; 30. dakikada başlayıp 7/8 saate kadar etkisidevam ediyormuş.


Ateşi neden düşürmek isteriz?
Çocuk ateş nedeniyle huzursuz ise, uyuyamıyorsa ateş düşürücü verilebiliyor. Aileler için de korkulu bir durumdur. Aslında ateşe odaklanmak yerine altında yatan hastalığa odaklanmak gerekir. Bir de havale konusu var. Ateşi düşürmezsem havale geçirip beyin hasarından hep korkarım. Fakat şunu öğrendim ki ateşin fazla yüksek olması(41 santigrad derece) ile beyinde kalıcı hasar olmazmış ancak güneş çarpması gibi durumlarda durum değişebilirmiş. Ayrıca bir keresinde Berilcimcime daha küçükken ateşi 41 derece olmuştu. Çok korkmuştum. Ateşten korkma diyen doktorumuza havaleden korkuyorum dediğimde bana havaleye yatkınlığı olan çocuğun 37.5 derecede bile geçirebileceğini söylemişti.

Kimlerin ateşi hemen düşürülmelidir?
Kronik hastalığı olan çocuğun ateşini hemen düşürmek gerekiyor.

Ateş düşürücü

Kullanacağımız ateş düşürücünün yan etkisi olmamalı, hızlı ve etkili olmalı, dozu da kilosuna göre olmalı.



3 yorum:

  1. Ah bizde bu hafta yandık ateşler içinde,elinize sağlık güzel bir paylaşım olmuş bende benzer bir yazı yazmışım bugün sizi okumadan önce :) Sevgiler...

    YanıtlaSil
  2. Her yıl bir önceki yıldan daha az hastalanıyorlar, en azından bu sevindirici. Blogunuzu artık takibe aldım bize de bekleriz,

    http://hedefbodrum.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil